Het financieel resultaat van de eerste marap 2016 is per programma als volgt:
Marap | Incidenteel | Structureel | Totaal |
---|---|---|---|
Totaal programma 1 Sociaal Domein | - 147.603 | 623.085 | 475.482 |
Totaal programma 2 Welzijn & Educatie | - 61.730 | - 200 | - 61.930 |
Totaal programma 3 Ruimtelijke & Economische ontwikkelingen | 102.820 | 29.600 | 132.420 |
Totaal programma 6 Bestuur & Dienstverlening | 69.268 | -386.395 | - 317.127 |
Eindtotaal | - 37.245 | 266.090 | 228.845 |
De voor- en nadelen geven we hieronder per programma weer. (- is nadeel, + is voordeel)
Sociaal Domein
Marap | Incidenteel | Structureel | Totaal | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
PROGRAMMA 1. Sociaal Domein | |||||||
Baten | |||||||
P571901 Levensonderhoud | |||||||
63200/41110 | Hogere lasten betekent ook hogere baten uit I-deel | 220.173 | 220.173 | ||||
63221/41110 | 223.865 vangnet, 10.607 hoger ink. deel | 234.472 | 234.472 | ||||
63221/42100 | Hoger cliëntenaantal, meer opbrengsten uit terugvordering/verhaal | 7.500 | 7.500 | ||||
Lasten | |||||||
P522103 Jeugdgezondheidszorg | |||||||
64300/42410 | Herijking jongerenwerk (€ 10.000) en rondetafelsessies (€ 4.000) en publieksvoorlichting (week van de opvoeding, pleegzorg en huiselijk geweld € 6000) | -20.000 | -20.000 | ||||
64810/34300 | Er komt minder geld beschikbaar voor Jeugdzorg vanuit de Algemene Uitkering | 9.928 | 9.928 | ||||
De omvang van de gebiedsteam organisatie heeft nog niet zijn definitieve vorm. Wel is geconstateerd dat in ieder geval het budget van € 212.085 dat, volgens het financieel kader zoals door de raad is vastgesteld, binnen de zorgbudgetten structureel beschikbaar is voor het gebiedsteam, hier nu ook structureel wordt ingezet. | 106.042 | 106.042 | |||||
P522207 Maatwerkvoorziening natura immaterieel | |||||||
64001/42310 | Er komt meer geld beschikbaar voor AWBZ vanuit de Algemene Uitkering | -11.513 | -11.513 | ||||
De omvang van de gebiedsteam organisatie heeft nog niet zijn definitieve vorm. Wel is geconstateerd dat in ieder geval het budget van € 212.085 dat, volgens het financieel kader zoals door de raad is vastgesteld, binnen de zorgbudgetten structureel beschikbaar is voor het gebiedsteam, hier nu ook structureel wordt ingezet. | 106.043 | 106.043 | |||||
P571901 Levensonderhoud | |||||||
63200/42200 | Gestegen aantallen, met name door verkorte ww-duur (geraamd 47, bijgestelde raming 60), gestegen kosten per uitkering (gebaseerd op gemiddelde uitkeringskosten Rijk) | -181.122 | -181.122 | ||||
63200/42220 | Gestegen aantallen, met name door verkorte ww-duur (geraamd 47, bijgestelde raming 60), gestegen kosten per uitkering (gebaseerd op gemiddelde uitkeringskosten Rijk) | -29.878 | -29.878 | ||||
63200/42260 | Gestegen aantallen, met name door verkorte ww-duur (geraamd 47, bijgestelde raming 60), gestegen kosten per uitkering (gebaseerd op gemiddelde uitkeringskosten Rijk) | -9.173 | -9.173 | ||||
63221/42200 | gestegen aantallen (geraamd 525, bijgestelde raming 550), gestegen kosten per uitkering (gebaseerd op gemiddelde uitkeringskosten Rijk) | -461.708 | -461.708 | ||||
63221/42220 | gestegen aantallen (geraamd 525, bijgestelde raming 550), gestegen kosten per uitkering (gebaseerd op gemiddelde uitkeringskosten Rijk) | 96.910 | 96.910 | ||||
P571905 Bijzondere bijstand | |||||||
63500/42320 | A) De lasten bewindvoering stijgen al jarenlang, dit is een landelijk beeld. Deze lasten nemen in 2016 naar schatting structureel toe met € 100.000. Met de Kredietbank NL en in OWO verband zijn we in gesprek om hier een andere vorm van begeleiding tussen te plaatsen. Naar verwachting kunnen we dan de kosten reduceren. B) De uitgaven bijzondere bijstand stijgen. De oorzaak is dat sinds 2014 het niet langer is toegestaan de categoriale bijstand toe te kennen. Waar we voorheen aan inwoners bepaalde bedragen overmaakten, moet men nu zelf aanvragen. Dus minder uitgaven armoedebeleid, meer uitgaven (individuele) bijzondere bijstand. Structurele toename van € 50.000. | -150.000 | -150.000 | ||||
63501/42240 | De lasten schuldhulpverlening dalen structureel met € 50.000. Sinds 2014 kan iedereen deelnemen aan schuldhulpverlening. Nu wordt gerichter (stabilisatie, maar de schulden blijven bestaan) ingezet op schuldhulpverlening (voorheen werd voor iedereen getracht schulden te saneren wat veel meer kosten met zich meebracht). Trajecten die via de KredietbankNL liepen en langer dan 3 jaar duurden komen nu minder voor. | 50.000 | 50.000 | ||||
P572001 Participatie | |||||||
63300/42400 | Meer middelen voor participatie vanuit AU | -3.192 | -3.192 | ||||
Bij vermeerdering of vermindering van het aantal toegekende SE’s werd in het verleden (voor 2015) het participatiebudget pos of neg bijgesteld. Bij de invoering van de Participatie wet in 2015 is er macro een budget vastgesteld. Dit vaste budget loopt af door een ‘macro’ uitstroom van WSW’ers in Nederland. De verwachting is dat deze systematiek de komende jaren niet gaat wijzigen. Op gemeentelijk niveau betekent dit bij ongewijzigde omstandigheden een oplopende tekort op het participatiebudget. Omdat er bij het uitvoeren van de WSW t.b.v. de gemeente Ooststellingwerf gebleken is dat er meer dan gemiddeld uitstroom is dan macro in Nederland is berekend, gaat er door de veranderde systematiek een voordeel ontstaan. Het resultaat ‘participatiebudget’ verandert van een negatief naar een positief resultaat. | 511.000 | 511.000 | |||||
Totaal PROGRAMMA 1. Sociaal Domein | -147.603 | 623.085 | 475.482 |
Welzijn en Educatie
Marap | Incidenteel | Structureel | Totaal | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
PROGRAMMA 2. Welzijn & educatie | |||||||
Baten | |||||||
P523101 Welzijn en sportaccommodaties | |||||||
62610/32100 | Jaarlijkse opbrengst voor de sportterreinen is € 5.400 | 2.000 | 2.000 | ||||
P533001 Huisvesting Onderwijs | |||||||
61600/32100 | Per abuis opgenomen in de begroting | -9.000 | -9.000 | ||||
P535001 Reserves programma 2 | |||||||
68802/60000 | Bij de jaarstukken is € 130.000 overgeheveld van de Algemene Reserve naar de reserve IKC. Voorgesteld wordt om dit bedrag toe te voegen aan de investering verkeersplan IKC-noord. Dit bedrag wordt gedekt uit de reserve IKC. | 130.000 | 130.000 | ||||
Lasten | |||||||
P523101 Welzijn en sportaccommodaties | |||||||
62511/34300 | Kosten asbestsanering sporthal de Boekhorst | -12.850 | -12.850 | ||||
62511/34330 | Kosten asbestsanering sporthal de Boekhorst | -39.900 | -39.900 | ||||
62511/34461 | Kosten asbestsanering sporthal de Boekhorst | -3.980 | -3.900 | ||||
P532901 Lokaal sportbeleid | |||||||
62510/42410 | Organisatie sportgala 2016 | -5.000 | -5.000 | ||||
P533001 Huisvesting Onderwijs | |||||||
61600/33300 | Bij de jaarstukken is € 130.000 overgeheveld van de Algemene Reserve naar de reserve IKC. Voorgesteld wordt om dit bedrag toe te voegen aan de investering verkeersplan IKC-noord. Dit bedrag wordt gedekt uit de reserve IKC. | -130.000 | -130.000 | ||||
61600/42410 | Exploitatielasten peuterspeelzaal 'De Krullevaar' in IKC Wolderwijs. De vergoeding bedraagt € 5.200. | -5.200 | -5.200 | ||||
P533002 Gymnastieklokalen | |||||||
61500/31000 | Raming energie gymlokalen kan lager o.b.v. voorgaande jaarrekeningen | 12.000 | 12.000 | ||||
Totaal PROGRAMMA 2. Welzijn & educatie | -61.730 | -200 | -61.930 |
Ruimtelijke en Economische ontwikkelingen
Marap | Incidenteel | Structureel | Totaal | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
PROGRAMMA 3. Ruimtelijke & economische ontwikkeling | |||||||
Baten | |||||||
P541001 Ontwikkelplannen incl. grondexploitatie | |||||||
66500/33100 | Opbrengsten Appelscha-uitbreiding werden al eind 2015 gerealiseerd | -71.750 | -71.750 | ||||
66600/63000 | Op deze post wordt het saldo van de diverse mutaties in de grondexploitatie verantwoord. | 329.450 | 329.450 | ||||
P541004 RO, Vhv en Bestemmingsplannen | |||||||
66000/34000 | De opbrengst partiële herziening bestemmingsplannen wordt in 2016 niet gerealiseerd. Op korte termijn is er geen wijziging van beleid is te verwachten. Het is nu reëel om € 24.000 incidenteel af te ramen. Bij de 2e marap of begroting kijken naar een structurele aframing. | -24.000 | -24.000 | ||||
P541005 Gronden en gebouwen | |||||||
63010/34300 | Verkoop grond Harambe en 3 vm.scholen (Tussen de Singels, Ravenswoud en Fochteloo) | 607.000 | 607.000 | ||||
P545001 Reserves programma 4 | |||||||
68804/60000 | 5.000 | 5.000 | |||||
Lasten | |||||||
P541001 Ontwikkelplannen incl. grondexploitatie | |||||||
66500/60100 | Toevoeging aan de voorziening afwaardering gronden is niet meer nodig omdat de NIEGG worden overgebracht naar MVA. | 29.600 | 29.600 | ||||
66500/34300 | Kosten woonmarkt | -5.000 | -5.000 | ||||
66500/33310 | Woonrijp maken complex Appelscha-uitbreiding | -17.000 | -17.000 | ||||
66500/33310 | Bouwrijp maken complex Donkerbroek-west (was vorig jaar al beschikbaar gesteld, maar door aanleg van de N381 is dit vertraagd). | -298.000 | -298.000 | ||||
66500/43210 | Uitbetaalde planschade complex Langedijke Melman | -12.700 | -12.700 | ||||
P541004 RO, Vhv en Bestemmingsplannen | |||||||
66000/34300 | Er is geen apart (project)budget nieuw bestemmingsplan voor Prikkedam. Overschrijding van het reguliere RO-budget zal plaatsvinden. De kosten voor de realisatie van het bestemmingsplan Prikkedam inclusief PLanMER worden begroot op € 76.500. | -76.500 | -76.500 | ||||
66100/61000 | Kosten advisering en opstellen woonvisie € 18.000. | -18.000 | -18.000 | ||||
66010/34300 | Uitvoeringsprogramma Biobased Economy: een eerste startbijdrage voor het 1e jaar van € 25.000 in 2016 beschikbaar stellen ten behoeve van het vestigen van een lectoraat bodem en voedselkwaliteit. | -25.000 | -25.000 | ||||
66001/34300 | De actualisatie was het Bestemmingsplan Buitengebied is destijds van start gegaan met het restbudget € 210.000 van de actualisering van de bestemmingsplannen dorpskernen. Voor de gehele actualisatie en de opgeleverde producten (Nota van Uitgangspunten, Bestemmingsplan en een PlanMER) is dit budget niet toereikend. Het verwachte tekort is € 105.000. | -105.000 | -105.000 | ||||
P541005 Gronden en gebouwen | |||||||
66650/61000 | De vm. school in Ravenswoud werd verkocht. De restwaarde moet nog worden afgeschreven | -61.700 | -61.700 | ||||
De vm. school in Fochteloo werd verkocht. De restwaarde moet nog worden afgeschreven | -117.000 | -117.000 | |||||
De vm. school Tussen de Singels werd verkocht. De restwaarde moet nog worden afgeschreven | -50.480 | -50.480 | |||||
P581502 Bruggen en oevervoorzieningen | |||||||
60804/34300 | Walbeschoeiing Ravenswoud, werk zou nog in 2015 worden uitgevoerd. Door oorzaken buiten de invloed van de gemeente zijn de werkzaamheden pas in januari 2016 gestart. Budget is bij de jaarrekening als onderschrijding gemeld. | -12.500 | -12.500 | ||||
P581504 Straatreiniging | |||||||
60806/34340 | Door hogere kosten gladheidmeldsyteem en meer aankopen dooimiddelen, als gevolg van de "kwakkel" winter. | -14.000 | -14.000 | ||||
P545001 Reserves programma 4 | |||||||
68804/60000 | Verkopen complex Appelscha-uitbreiding werden vorig jaar al gerealiseerd en daarmee ook toevoeging van de winst aan de algemene reserve grondexploitatie. | 70.000 | 70.000 | ||||
Totaal PROGRAMMA 3. Ruimtelijke & economische ontwikkeling | 102.820 | 29.600 | 132.420 |
Strategische projecten
In dit programma zijn geen afwijkingen te vermelden.
Openbare orde en Veiligheid
In dit programma zijn geen afwijkingen te vermelden.
Bestuur en Dienstverlening
Marap | Incidenteel | Structureel | Totaal | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
PROGRAMMA 6. Bestuur & Dienstverlening | |||||||
Baten | |||||||
KPLS201 Kostenplaats kapitaallasten | |||||||
69250/21110 | De NIEGG wordt overgebracht naar MVA en hier mag geen rente meer worden toegerekend. | -38.740 | -38.740 | ||||
KPLS505 Afdeling Mens & Organisatie | |||||||
69302/62200 | De NIEGG wordt overgebracht naar MVA. De uren komen nu ten laste van de AD. | -20.210 | -20.210 | ||||
De grond wordt van NIEGG overgebracht naar MVA. De huur wordt nu op het deelproduct Gronden en gebouwen ontvangen. | 1.190 | 1.190 | |||||
KPLS601 Afd. Backoffice Inkomen en Zorg | |||||||
69355/30000 | Vergoeding van Opsterland en Weststellingwerf voor de bouw van de backoffice Sociaal domein. Totaal nadeel voor de bouw is € 122.733. | 98.133 | 98.133 | ||||
P650401 Belastingen en Wet WOZ | |||||||
68100/32200 | Bij de Jaarstukken 2015 is vermeld dat het aantal kilometrages (563 i.p.v. 791) lager wordt voor de precariobelasting. Voor de opbrengst 2016 betekent dit een nadeel van € 495.000. Dit wordt gedekt via de reserve precariobelasting (de geraamde toevoeging in 2016 komt te vervallen). Ook als gevolg van de lagere aantallen kilometrages is over 2014 in 2016 een definitieve aanslag opgelegd. Deze is € 477.000 lager dan de voorlopige opgelegde aanslag. Dit nadeel wordt ook gedekt via de reserve precariobelasting. | -477.000 | -495.000 | -972.000 | |||
68200/34800 | Bij de opstelling van de Jaarstukken 2015 is geconstateerd dat de raming voor vergoeding van de invordering structureel omhoog kan. | 13.200 | 13.200 | ||||
P653201 Alg. uitkering, deelnemingen en overig | |||||||
67000/41100 | Financiële gevolgen decembercirculaire 2015, onderdeel Algemene Uitkering | 110.000 | 110.000 | ||||
67110/42300 | Bij de opstelling van de Jaarstukken 2015 is gebleken dat de raming voor vergoeding compensabele btw te hoog is. | -16.000 | -16.000 | ||||
67200/41100 | Financiële gevolgen decembercirculaire 2015, onderdeel Sociaal Domein | 4.777 | 4.777 | ||||
P655001 Reserves programma 6 | |||||||
68806/60000 | Afd. M&O neemt afscheid van een medewerker. Een onttrekking van € 56.000 uit de reserve reorganisatieontwikkelingen. Totaalplaatje: nadeel loon m&o 80k, voordeel loon m&o 8,75k (vacature), voordeel 56k uit reserve => resteert per saldo nadeel in marap 15,25k. | 56.000 | 56.000 | ||||
Precariobelasting: geraamde toevoeging 2016 € 495000 komt te vervallen en nieuwe onttrekking ramen uit reserve van € 477000. | 477.000 | 495.000 | 972.000 | ||||
Eenmalige kosten voor het aanpassen en uitbreiden van de hoeveelheid kantoorruimte (inrichten van de casco opgeleverde ruimten) van de gebiedsteams. In totaal hiervoor € 150.000 onttrekken uit de reserve Sociaal Domein. | 150.000 | 150.000 | |||||
Er is ondercapaciteit op het leidinggevende, operationele en ondersteunende vlak in de organisatie van de gebiedsteams. Dit werd deels incidenteel ingevuld. Om meer stabiliteit en continuïteit te borgen worden hiervoor nu de beschikbare middelen binnen de gelden financieel kader ad € 212.085, structureel ingezet (dit wordt gedekt uit de zorgbudgetten). Deze wijziging past binnen het financieel kader Sociaal Domein dat door u in november 2014 is vastgesteld. Voor de extra incidentele capaciteit in 2016 wordt voor 2016 € 279.311 onttrokken uit de reserve Sociaal Domein. | 279.311 | 279.311 | |||||
Voor 2 jaar de functie relatie- en contractbeheer in het Sociaal Domein invullen. Het doel is een zorgvuldige invulling van de relatie met aanbieders om zo de kwaliteit van de zorg te borgen. € 156.000 is nodig voor de periode juni 2016 tot juni 2018. | 156.000 | 156.000 | |||||
De organisatieverandering vraagt projectmatig extra inspanningen. Om de veranderopgaaf, kans en vorm te geven is € 472.900 nodig. Dit wordt onttrokken aan de reserve Sociaal Domein voor de bouwopdracht van het gebiedsteam (€ 188.400 voor 2016 en € 284.500 voor 2017). | 472.900 | 472.900 | |||||
Lasten | |||||||
IP03001 Bedrijfsvoering | |||||||
69151/34540 | Organisatie P-10 congres | -7.500 | -7.500 | ||||
69152/34490 | Reeds gemeld bij de jaarstukken 2016. Terugdraaiing overheveling i.v.m. fiscale correctie ILB. | 70.000 | 70.000 | ||||
69152/11550 | Collegebesluit 12 april 2016 voor de eindheffing WKR € 30.000 opnemen. De fiscale vrije ruimte van de WKR wordt meer dan volledig benut. | -30.000 | -30.000 | ||||
69152/11000 | Door het invoeren van het Individueel KeuzeBudget (cao-afspraak) per 1 januari 2017 ontstaat er een eenmalig nadeel in 2016 van € 400.000. In 2017 kan de maximale verplichting voor het vakantiegeld 19 maanden bedragen. Volgens de voorschriften moet dit nadeel in 2016 worden genomen. | -400.000 | -400.000 | ||||
Als gemeentelijk werkgever geven we uitvoering aan de afspraken uit het Sociaal Akkoord over de Banenafspraken (BAB) voor mensen met een arbeidsbeperking. Hiervoor willen we twee fte aan arbeidsplaatsen beschikbaar stellen. | -45.000 | -45.000 | |||||
KPLS201 Kostenplaats kapitaallasten | |||||||
69250/21000 | Op basis van de huidige liquiditeitenprognose is een deel van de beschikbare middelen voor aflossing niet nodig. De aflossing kan uit de beschikbare liquiditeit gebeuren. | 300.000 | 300.000 | ||||
69250/61000 | Voordeel kapitaallasten € 25.220. Volgens besluit B&W d.d. 28 april jl. worden de kapitaallasten pas na het jaar in gebruik name toegerekend.Dit levert een eenmalig voordeel van € 108.755 op. We sluiten nu aan op de werkwijze van onze OWO-partners. | 133.975 | 133.975 | ||||
KPLS505 Afdeling Mens & Organisatie | |||||||
69302/11000 | Afwikkeling personeelsaangelegenheid: bij loon nadeel van € 80.000 en voordeel van € 8.750 (dekking vacaturegelden). Uit de reserve Organisatie-ontwikkelingen wordt € 56.000 onttrokken. Per saldo een nadeel van € 15.750. | -71.250 | -71.250 | ||||
Voor 2 jaar de functie relatie- en contractbeheer in het Sociaal Domein invullen. Het doel is een zorgvuldige invulling van de relatie met aanbieders om zo de kwaliteit van de zorg te borgen. € 156.000 is nodig voor de periode juni 2016 tot juni 2018. | -156.000 | -156.000 | |||||
KPLS601 Afd. Backoffice Inkomen en Zorg | |||||||
69355/11000 | Bouw backoffice SD: projectondersteuning | -7.500 | -7.500 | ||||
69355/30902 | Bouw backoffice SD. Bestaat uit 79.200 projectleiding BO SD en 64.000 capaciteit. | -143.200 | -143.200 | ||||
69355/34300 | Bouw backoffice SD. Bestaat uit 12.500 werkbudget en 57.667 als vergoeding aan Opsterland. | -70.167 | -70.167 | ||||
KPLS604 Gebiedsteams | |||||||
69354/30300 | De organisatieverandering vraagt projectmatig extra inspanningen. Om de veranderopgaaf kans en vorm te geven is € 472.900 nodig. Dit wordt onttrokken aan de reserve Sociaal Domein voor de bouwopdracht van het gebiedsteam (€ 188.400 voor 2016 en € 284.500 voor 2017). | -472.900 | -472.900 | ||||
69354/34300 | Er is ondercapaciteit op het leidinggevende, operationele en ondersteunende vlak in de organisatie van de gebiedsteams. Dit werd deels incidenteel ingevuld. Om meer stabiliteit en continuïteit te borgen worden hiervoor nu de beschikbare middelen binnen de gelden financieel kader ad € 212.085, structureel ingezet (dit wordt gedekt uit de zorgbudgetten). Deze wijziging past binnen het financieel kader Sociaal Domein dat door u in november 2014 is vastgesteld. Voor de extra incidentele capaciteit in 2016 wordt voor 2016 € 279.311 onttrokken uit de reserve Sociaal Domein. | -212.085 | -212.085 | ||||
-279.311 | -279.311 | ||||||
69354/34530 | Eenmalige kosten voor het aanpassen en uitbreiden van de hoeveelheid kantoorruimte (inrichten van de casco opgeleverde ruimten) van de gebiedsteams. In totaal hiervoor € 150.000 onttrekken uit de reserve Sociaal Domein. | -40.000 | -40.000 | ||||
69354/33300 | Eenmalige kosten voor het aanpassen en uitbreiden van de hoeveelheid kantoorruimte (inrichten van de casco opgeleverde ruimten) van de gebiedsteams. In totaal hiervoor € 150.000 onttrekken uit de reserve Sociaal Domein. | -110.000 | -110.000 | ||||
P590101 Raad | |||||||
60500/11000 | Conform raadsbesluit 19 april 2016 uitbreiding formatie griffie. | -17.000 | -17.000 | ||||
60500/34490 | Conform raadsbesluit 19 april 2016 uitbreiding formatie griffie (budget vorming en opleiding worden in lijn gebracht met de rest van de organisatie). | -2.750 | -2.750 | ||||
P590102 Verkiezingen en referenda | |||||||
60202/34510 | Vanwege de slechte staat van de huidige stemhokjes is een deel ervan vervangen. Met een overschrijding op dit onderdeel tot gevolg. | -9.000 | -9.000 | ||||
P590201 College B & W | |||||||
60001/11000 | Bij de Jaarstukken 2015 is geconstateerd dat de raming structureel te laag is. Bij de Bestuursrapportage 2016 wordt dit aangepast. | -19.000 | -19.000 | ||||
P653202 Onvoorzien | |||||||
67100/00000 | Organisatie sportgala 2016 | 5.000 | 5.000 | ||||
Totaal PROGRAMMA 6. Bestuur & Dienstverlening | 69.268 | -386.395 | -317.127 |